تكنولوژي Raid در دوربين مداربسته چيست؟

۲۱ بازديد

تكنولوژي Raid در دوربين مداربسته چيست؟

 

 

همانطور كه ميدانيد براي ذخيره تصاوير در سيستم هاي مداربسته از هارد ديسك ها استفاده مي شود. اما همواره اين امكان وجود دارد كه اين اطلاعات بر اثر عوامل مختلف از بين بروند. به همين دليل معمولا از بيش از يك هارد در دستگاه هاي ضبط استفاده مي گردد تا در صورت از دست رفتن اطلاعات در يك ديسك امكان دسترسي به اطلاعات در ديسك هاي ديگر وجود داشته باشد حال اين سوال مطرح مي گردد كه اين عمل ذخيره سازي با چه مكانيسمي در هارد هاي مختلف انجام مي شود.

در اين مقاله قصد داريم تا شما را با سيستم هاي پيكربندي Raid يا (Redundant Array of Independent Disks)آشنا كنيم، با استفاده از اين سيستم هاي ذخيره سازي، اطلاعات ويدئويي به شيوه اي منطقي تر و امن تر مديريت و نگه داري مي شوند، كه روشي بهينه براي حفاظت از اطلاعات ضبط شده و همچنين بازيابي اطلاعات در صورت خرابي هاي احتمالي است.

نحوه عملكرد تكنولوژي Raid

در تكنولوژي Raid به منظور افزايش امنيت ذخيره سازي تصاوير و اطلاعات ضبط شده در دوربين هاي مداربسته از ظرفيت چندين هارد ديسك به طور همزمان استفاده مي گردد. بدين ترتيب، با استفاده از اين روش، ذخيره ي اطلاعات با امنيت بيشتري انجام گرفته و همچنين سرعت خواندن، نوشتن و كارايي سيستم نيز افزايش مي يابد.
در تكنولوژي Raid از اصطلاح آرايه يا Array براي بيان نحوه مرتب سازي اطلاعات ضبط شده استفاده مي گردد. اين آرايه ها انواع مختلفي دارند و بسته به نياز كاربران طراحي شده اند. اين آرايه ها داراي انواع متفاوتي و همچنين ساختار هاي مختلفي هستند، كه شامل ساختار هاي Mirroring ،Striping و Error-correcting مي باشند. در ادامه براي فهم بهتر موضوع به نحوه عملكرد هر كدام از انواع سيستم Raid و همچنين ساختارهاي آن اشاره مي كنيم:

ساختار هاي مختلف سيستم Raid

  • پيكربندي Mirroring

در اين روش به منظور ذخيره اطلاعات به بيش از يك هارد(حداقل دو هارد ديسك)نياز است. به دليل آنكه عمليات ذخيره سازي در دو هارد ديسك انجام مي گردد، خوانش و بازيابي اطلاعات با سرعت بيشتري انجام شده اما ثبت و ذخيره سازي كمي كندتر انجام مي گيرد. لازم به ذكر است كه در صورت عدم ذخيره سازي صحيح اطلاعات در يكي از هارد يسك ها، اطلاعات در ديسك ديگري ذخيره مي شوند.

  • پيكربندي Striping

ذخيره سازي در روش Striping، بدين صورت است كه تمامي اطلاعات موجود در سرتاسر هارد ديسك ها تقسيم بندي مي شود. عمليات خواندن و نوشتن در اين روش در مقايسه با سيستم تك هاردي، سريع تر انجام مي شود.

  • پيكربندي Error-correcting

عمل ذخيره سازي اطلاعات در اين روش به نحوي انجام مي شود كه امكان بازيابي و تصحيح آن وجود داشته باشد. نوع آرايه بندي اين روش طوري است كه سرعت عمليات خواندن و نوشتن، متناسب با تعداد درايوها افزايش يابد. در اين روش حداقل به 3 هارد ديسك نياز است و به منظور عملكرد بهتر، استفاده از 5 ديسك توصيه مي شود.

انواع مختلف سيستم Raid

انواع مختلفي از سيستم هاي Raid از 0 تا 10 وجود دارند كه در ادامه به معرفي آنها مي پردازيم . لازم به ذكر است كه معمول ترين آنها سيستم هاي Raid5 و 6 هستند.

Raid 0

تنها قابليت موجود در سيستم Raid 0 افزايش سرعت ذخيره سازي است و از پيكر بندي Striping تبعيت مي كند و هيچگونه عمل افزونه سازي در آن انجام نمي گردد. در سيستم Raid0 ذخيره سازي آينه اي يا زوجي همانند سيستم هاي Raid 1 يا 5 وجود ندارد.

 

Raid 0

 

Raid 1

در سيستم Raid 1 تمامي اطلاعات ارسالي از دوربين هاي مداربسته به صورت داپليكيت شده (دوبرابر سازي شده) ذخيره مي شوند. بنابر اين در اين سيستم حداقل به دو عدد هارد ديسك نياز داريد. نحوه عملكرد آن اينگونه است كه اگر اطلاعات موجود در ديسك 1 از بين برود هيچگونه مشكلي پيش نخواهد آمد، زيرا كپي اطلاعات در ديسك 2 موجود است كه همان سيستم پيكربندي (Mirroring)را تداعي مي كند. Raid 1 داراي پيكربندي Striping نيست و از آنجايي كه امكان خواندن هر ديسك به طور همان زمان وجود دارد عملكرد خواندن بهبود يافته و سريعتر شده است.

 

Raid 1

 

Raid 5

سيستم Raid5 داراي عملكرد به مراتب پيشرفته تري است. زيرا اطلاعات مربوط به تصاوير در بيش از يك هارد ديسك ذخيره شده و نيز داراي قابليت توليد و ذخيره اطلاعات به صورت زوج در هر يك از هارد ديسك ها است. در اين سيستم، در صورت وجود نقص در يك هارد، اطلاعات دوباره در همان ديسك بازيابي مي گردد. سيستم RAID 5 حداقل به سه ديسك نياز دارد، اما معمولا توصيه مي شود از پنج ديسك براي عملكرد بهتر استفاده شود.

 

Raid 5

يكي از معايب موجود در سيستم Raid 5 اين است كه زماني كه ذخيره سازي اطلاعات در يك ديسك به طور صحيح انجام نمي پذيرد، زمان زيادي صرف بازيابي دوباره يك آرايه مي شود. در نتيجه كارايي آن معمولا در زمان بازسازي كاهش مي يابد.

Raid 6

Raid 6 نسخه بازيابي شده و توسعه يافته از Raid 5 است. اما با اين تفاوت كه در اين نسخه به طور همزمان در صورت از دست رفتن اطلاعات در دو ديسك، مي توان آن را بازيابي نمود. اما براي اين منظور نياز به فضاي ذخيره سازي بيشتري وجود دارد و در نتيجه كارايي آن كمتر از Raid 5 است.

 

Raid 6

 

Raid 10

Raid 10 استاندارد جديدتري از نسخه هاي قبلي است و ساختار آن تركيبي از نسخه هاي Raid0 و Raid1 است. اين سيستم داراي عملكرد بهتري از RAID 1 است اما همچنين هزينه بسيار بالايي دارد. RAID 10 سرعت عملكرد بالايي داشته و نيازمند به دو برابر فضاي ذخيره سازي به صورت آينه اي(mirroring) است.

 

منابعي براي مطالعه بيشتر:

  1. نمايش تكنولوژي مبتني بر هوش مصنوعي ( AI ) هايك ويژن
  2. هوشمند سازي صنايع خرده فروشي با دوربين مدار بسته هايك ويژن
  3. دوربين توربو اچ دي PIR هايك ويژن
  4. راهكار شهر امن شركت Hikvision
  5. قابليت هاردديسكهاي جديد سيستم نظارت تصويري Seagate كه در نمايشگاه IFSEC 2016 به نمايش گذاشته شدند
  6. شركت Uniview در رقابتي جهاني با شركتهاي Hikvision و Dahua
  7. هايك ويژن در هند خط توليد و صادرات راه اندازي مي كند!
  8. سازمان WWF روسيه به كمك دوربين هاي هايك ويژن ، لك لك هاي در خطر انقراض را تحت نظر مي گيرد !
  9. قابليت صداي دو طرفه دوربين هايك ويژن چيست؟
  10. دوربين توربو اچ دي PIR هايك ويژن
  11. نكات برجسته بازار كنترل تردد (access control )
  12. دوربين بولت هايك ويژن
  13. نمايش تكنولوژي مبتني بر هوش مصنوعي ( AI ) هايك ويژن
  14. هوشمند سازي صنايع خرده فروشي با دوربين مدار بسته هايك ويژن
  15. آموزش انتقال تصوير دوربين مدار بسته
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.