NFT چيست و كاربرد آن چگونه است؟

۱ بازديد

NFT چيست و كاربرد آن چگونه است؟

نزديك به دو سال است كه واژه NFT در سايت‌هاي خبري و مقالات بازارهاي مالي نيز به چشم مي‌خورد. بسياري از هنرمندان و توليد كنندگان محتوا در تلاش بوده‌اند كه محصولات خود را در قالب اين پديده به فروش برسانند.

اما سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه، NFT چيست و چه كاربردي دارد؟

در اين بخش از ايران متا به تمامي اين سوالات پاسخ داده خواهد شد.

NFT چيست؟

s1_pw8l.jpg

ان اف تي مخفف عبارت Non Fungible Token است. واژه توكن كاربردهاي متفاوتي دارد ولي در اينجا به معني يك سند اعتباري الكترونيكي است. اين سند اعتباري الكترونيكي نشان دهنده يك مقدار مشخص از يك واحد قابل معامله است. واحد قابل معامله مي‌تواند ريال، دلار، يورو و يا ارزهاي ديجيتالي باشد.

اين سندها در شبكه‌اي به نام بلاك چين ذخيره مي‌شوند. وظيفه بلاك چين اين است كه نشان دهنده مالك اصلي كالا چه كسي بوده و بعد به ترتيب به چه كساني فروخته شده است.

فرض كنيد شما اثري را به كمك فتومونتاژ در فتوشاپ خلق كرده‌ايد و بخواهيد آن را به فروش برسانيد. هر شخص مي‌تواند يك كپي از آن را دانلود كند و هيچ حق مالكيتي به شما پرداخت نكند. شما مي‌توانيد اثر خود را به يك NFT تبديل كنيد. حتي با از بين رفتن كالاي فيزيكي خود اثر در قالب NFT از بين نمي‌رود. در حقيقت ان اف تي، به دارايي ديجيتالي گفته مي‌شود كه قابل جمع كردن باشد. اين دارايي ديجيتال نيز ارزش خود را به صورت نوعي از رمز حفظ مي‌كند. همان گونه كه يك تابلو فرش و يا اثر هنري ارزش خود را حفظ مي‌كند و نوعي سرمايه‌گذاري به حساب مي‌آيد.

غيرقابل معاوضه بودن در NFT به چه معنا است

 ممكن است اين سوال براي شما پيش آمده باشد كه غيرقابل معاوضه به چه معنا است؟

در حقيقت ان اف تي را نمي‌توان مانند اسكانس به طور مستقيم رد و بدل كرد. چرا كه هيچ 2 NFT مشابه يكديگر نيستند. براي درك بهتر اين موضوع بليت كنسرت را در نظر بگيريد؛ در يك كنسرت هيچ دو بليتي شبيه به يكديگر نيست و منحصر به فرد است.

با توجه به توضيحات بالا مي‌توان به اين توكن و تفاوت آن با ساير رمز ارزها پي برد. ان اف تي‌ها انواع مختلفي دارند و به عبارت ديگر نوعي كالاي كلكسيوني به شمار مي‌آيند.

كاربرد NFT

Nft ها از سال ???? وجود داشته‌اند، اما امروزه شهرت بسيار زيادي پيدا كرده‌اند. ازجمله دلايل محبوبيت اين توكن اين است كه در حال تبديل شدن به يك روش محبوب براي خريد و فروش آثار هنري ديجيتال نيز هستند.

جالب است بدانيد از نوامبر سال ???? تاكنون ??? ميليون دلار براي NFT هزينه شده است. ان اف تي به كاربر اجازه مي‌دهد اطلاعات خود را در اثر موردنظر ثبت كند، به صورتي كه اين مالكيت اثبات شده و ديگر قابل تغيير نيست. در واقع ارزش اين اثر با هويت صاحب آن گره خورده است.

از ديگر كاربردهاي آن مي‌توان به استفاده در دنياي بازي‌ها اشاره كرد. به اين صورت كه با كمك توكن‌هاي nft آيتم‌هاي مختلف در بازي را خريد و فروش كرد.

فروش كشتي ديجيتالي

فردي با پرداخت 149 اتريوم معادل با 650 هزار دلار، كشتي تفريحي بادباني غير واقعي و مجازي را در پلتفرم متاورس خريداري كرد.

نكته جالب اين است كه هرگز نمي‌تواند به صورت فيزيكي پا در آن بگذارد. اين كشتي تنها جزو دارايي‌هاي ديجيتالي NFT محسوب مي‌شود.

در آخر اگر به دنياي ارز ديجيتال، متاورس و NFT علاقه‌مند هستيد پيشنهاد مي‌كنيم به وبسايت ايران متا مراجعه كنيد. در ايران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهاي ديجيتال را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و از هيچ خبر جديدي در اين حوزه بي‌اطلاع نخواهيد ماند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد